Harcownik Wielkopolski

Miejsce rozważań instruktorskich

Prawo harcerskie, Program wychowawczy, Zjazd ZHP

Prawo Harcerskie jeszcze raz, ale inaczej

39. Zjazd ZHP postanowił zmienić ostatni punkt Prawa Harcerskiego. Tylko ten punkt, nie całą redakcję. Internet i świat realny rozemocjonował się często ironią. Nie jeden jednak głos był wyważony i wniósł bardzo dużo do rozumienia pozostałych dziewięciu punktów Prawa Harcerskiego (np. refleksje hm. Witolda Pietrusiewicza w Harcerzu Rzeczpospolitej). Głosy te często idą w kierunku rozumienia tak samo zapisu 10. pkt. przed i po zmianie. Sama również przyjmuje takie stanowisko.

Zapisy w prawie harcerskim są głównie zapisami postaw – jaki ma być harcerz. Postawa to

Ogół względnie trwałych dyspozycji do oceniania i emocjonalnego reagowania na obiekt, przekonań o naturze i właściwościach tego obiektu oraz ewentualnie względnie trwałych dyspozycji do zachowania wobec tego obiektu.

S. Nowak, Pojęcie postawy w teoriach i stosowanych badaniach społecznych, w: S. Nowak
(red.), Teorie postaw, Warszawa 1973, s. 21

Chcemy by harcerz wobec świata i jego elementów zachowywał się w dany sposób. Ale dlaczego chcemy by młody człowiek był patriotą i co to znaczy? Zastanawiając się, dyskutując nad postawami mamy w głowie konkretne wartości, które są przyczynkiem do realizacji postaw. Wartość wg. Shaloma H. Schwartza to:

Przekonanie odnoszące się do pożądanego celu, które motywują do określonych zachowań. Wykraczają poza konkretne sytuacje i stanowią normy umożliwiające ocenę postępowania własnego i innych ludzi.

Pożądany cel można rozumieć jako ideał, wzór.

W przypadku postawy patriotycznej wartością stojącą za nią może być:
– naród jako wspólnota etniczna,
– naród jako wspólnota terytorialna,
– miejsce urodzenia,
– państwo jako dobro wspólne,
– itd.

Idąc dalej każde zachowanie wynikające z powyższych faktów traktowanych jako wartości, można nazwać postawą patriotyczną, jednak zachowania te mogą być sprzeczne wobec siebie.

Co z tego wynika dla Prawa Harcerskiego? Wynika następna debata. Warto zastanowić się nad ciągiem logicznym wyodrębnionych elementów opisujących harcerstwo, a co za tym idzie zapisów statutowych (misja jest zależna od Prawa czy Prawo zależne wobec misji?) i innych dokumentów (np. Podstawy Wychowawcze).

Tu dla przykładu powrócę do 10. pkt. Prawa Harcerskiego i konkretnie alkoholu. Poniżej przykłady jak kolejność wynikania może wpłynąć na pracę metodyczną.

  1. Jeśli najwyższą wartością samą w sobie jest postawa całkowitej abscynencji to zapis w Prawie Harcerskim dotyczący wprost nie picia alkoholu jest jedynym słusznym.
  2. Jeśli najwyższą wartością jest drugi człowiek to
    – chcąc zawsze nieść pomoc, „być gotowym” – zapis całkowitego nie picia alkoholu pozwoli to zrealizować,
    – ważne jest dla nas społeczeństwo i chcemy w nim jak najlepiej funkcjonować, być pożytecznym, ale lampka wina w naszym funkcjonowaniu nie zaszkodzi, dlatego i zapis o nie piciu i nie popadaniu w nałóg są adekwatyne,
    – nie chcemy narazić najbliższych osób, na cierpienie związane z nałogiem, więc nie picie i nie popadanie w nałóg są adekwatyne.
  3. Jeśli najwyższą wartością jest zmiana świata na lepsze (co może stać za całą ideą wychowania harcerskiego) to w idealnym świecie nie widzę używek mogących w jakikolwiek sposób dać możliwość samodestrukcji to nie picie jest tu najlepszym odzwierciedleniem.
  4. Jeśli najwyższą wartością jest kształtowanie charakteru (m.in. asertywność) to odwzorowaniem ukształtowanego charakteru jest tak samo nie picie, jak i umiejętność powiedzenia dość by nie popaść w nałóg. Oczywiście absolutnie niesprawdzalną jest granica nałogu. Jako wychowawcy zazwyczaj nie będziemy mogli nawet opisać tej granicy tłumacząc ją młodym ludziom. Co dopiero oni sami w dorosłym życiu będą mieli ja rozpoznać. 
  5. Jeśli najwyższą wartością jest dojrzałość emocjonalna, duchowa, społeczna, fizyczna, intelektualna to harcerz osiągający ją będzie umiał korzystać z całego świata z umiarem i zapis o braku nałogu jest wystarczający.

Pewnie istnieje jeszcze kilka zależności, natomiast z powyższych klarują się następujące elementy:
– Prawo Harcerskie jako zapis wartości (1),
– Prawo Harcerskie jako zapis postaw (2) za którymi stoją wartości,
– wizja zmiany świata na lepsze (3),
– kształtowanie charakteru młodego człowieka (4),
– wszechstronny rozwój młodego człowieka (5).

W zależności jaką hierarchię tych elementów ułożymy – w taki sposób będziemy wychowywać w naszej organizacji. Jeszcze inną sprawą jest zapisanie tej hierarchii w odpowiednich dokumentach naszej organizacji. W tej chwili stoję na stanowisku, że w statucie powinien znaleźć się katalog postaw (wraz z opisem), które będą dla instruktorów ZHP wartością samą w sobie (dana postawa to wartość do której należy dążyć), a Prawo Harcerskie będzie ich zapisem zrozumiałym dla młodych ludzi, zaś wychowanie do wartości najważniejszym obszarem wychowania. Nie wiem czy to najlepsze rozwiązanie, ale wydaje mi się, że uporządkuje sposób myślenia i umocni wspólnotę w tej samej idei.

hm. Anna Pospieszna

(fot. hm. Adam Pielatowski – wariant Prawa Harcerskiego rozważany na 39. Zjeździe ZHP – choć z błędem redakcyjnym – zamiast słowa bliźnim, znajdowało się słowo innym)

 

Theme by Anders Norén